گزارش تصویری از بلندترین ساختمان‌های دنیا

 

ساختمان سیتیک پلازا در شهر گوانجوی کشور چین، صدها آپارتمان و یک فروشگاه بسیار بزرگ را در دل 80 طبقه خود جای داده است. سیتیک پلازا در حدود 396 متر ارتفاع دارد و در لیست ده ساختمان بلند دنیا، آخرین جایگاه را دارد.  

ساختمان‌های بلند دنیا در کشورهای مختلف پراکنده‌اند و در رقابتی تدریجی، عنوان بلندترین ساختمان دنیا را از هم می‌گیرند. در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین، بلندترین دنیا را ببینید و با هم مقایسه کنید.

بهنوش خرم‌روز: آسمان‌خراش‌ها روز به روز از جای‌جای دنیا سر برمی‌آورند و چهره زمین را متفاوت می‌سازند. در کنار این رشد سریع، به نوعی رقابت یا شاید بتوان گفت چشم و هم‌چشمی هم بین کشورهای مختلف برای ساخت بلندترین ساختمان دنیا به وجود آمده است. هر چند سال، عنوان بلندترین ساختمان دنیا از یک برج گرفته می‌شود و به برجی دیگر که اغلب هم در کشوری دیگر ساخته و تازه افتتاح شده تعلق می‌گیرد. برج اول دنیا در حال حاضر اختلاف ارتفاع چشمگیری با صاحبان قبلی این مقام دارد و معلوم نیست کی و چه ساختمانی بتواند این لقب را از آن بگیرد. در این گزارش ده ساختمان بلند دنیا در حال حاضر را از آخر به اول می‌بینید.

دو برج مرکز امور مالی بین‌المللی، جایگاه نهم را در بین ساختمان‌های بلند دنیا و جایگاه سوم را در بین ساختمان‌های چین دارند. این برج‌ها با ارتفاع 411.5 متر،‌ در بندر هنگ کنگ ویکتوریای چین سر برافراشته‌اند. منطقه اقتصادی پودانگ چین، خانه دو برج از بلندترین ساختمان‌های این کشور است. برج جین‌مائو با 88 طبقه، که در سمت چپ تصویر می‌بینید،‌ هشتمین ساختمان بلند دنیا است. این برج 421 متر ارتفاع دارد. با این ارتفاع بلند، باز هم جین‌مائو در سایه مرکز اقتصاد جهانی شانگهای قرار می‌گیرد که در سمت راست این تصویر دیده می‌شود و از جین‌مائو بلندتر است. بالای منطقه بازرگانی شیکاگوی آمریکا،‌ در سال 2009/ 1388، هتل 92 طبقه‌ای کامل شد که امروز،‌ با به حساب آوردن مخروط بلندش، هفتمین ساختمان بلند دنیا و دومین ساختمان بلند ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. برج ویلیس در دهه 1970 تحت نام دیگری (برج سیرز) ساخته شد تا دفاتر یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های جهان در زمان خود،‌ یعنی سیرز، روباک و همکاران را در خود جای بدهد. این ساختمان در زمان خود، بلندترین ساختمان دنیا بود. در سال 2009/ 1388، وقتی یک کارگزار لندنی به نام گروه دارایی‌های ویلیس، به این ساختمان منتقل شد، نام برج هم به ویلیس تغییر یافت. برج ویلیس 108 طبقه است. 11-1-3-2045376 در این تصویر نمای شب مرکز اقتصاد جهانی شانگهای را می‌بینید که بلندترین ساختمان چین است و چنان که گفته شد، در کنار برج جین‌مائو قرار گرفته است. ارتفاع 492 متری این برج،‌ آن را در رتبه سوم بلندترین برج‌های جهان قرار می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید بلندترین رستوران چینی در طبقه 93 این برج قرار دارد. با ارتفاعی در حدود 511 متر، ساختمان تایپه 101 تایوان تا 7 سال بعد از زمان افتتاحش، یعنی سال 2003/ 1382، عنوان بلندترین برج دنیا را در انحصار خود داشت. برای مقایسه بد نیست بگویم این برج بیش از 50 متر از برج‌های پتروناس بلندتر است. با این حال تایپه 101 هم نتوانست عنوان بلندترین ساختمان دنیا را برا یخود حفظ کند.

از خبر آنلاین 

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!