كشف مقبره همسر «توتنخامون» در مصر

مقبره احتمالي همسر «توتنخامون» در مصر كشف شد.

روز گذشته باستان‌شناسان مصري در جريان كاوش‌هاي خود در دره پادشاهان موفق به کشف مقبره‌اي شدند كه به احتمال فراوان به همسر «توتنخامون» تعلق دارد.

به گزارش ديسكاوري، براساس بررسي‌هاي اوليه باستانشناسان، مقبره كشف شده به «آنخسنامون»، همسر «توتنخامون»، مشهورترين فرعون تمدن مصر، باستان تعلق دارد.

«توتنخامون» مشهورترين فرعون تمدن مصر بوده و علت اين شهرت، كشف مقبره وي قبل از تاراج توسط دزدان و بصورت دستنخورده است.

اين كشف توسط يكي از محققان دانشگاه آكسفورد به نام «هاوارد كارتر» انجام شد، به همين دليل آثار ارزشمندي از اين مقبره و همچنين اسناد زيادي درباره پروژه‌اي كه به كشف اين مقبره انجاميد، در دانشگاه آكسفورد موجود مي‌باشد.

هاوارد كارتر در 16 فوريه‌ي سال 1923 ميلادي، پس از آن‌كه در ماه نوامبر سال 1922 ميلادي موفق به كشف مقبره‌ي توتنخامون شد، پس از ماه‌ها مطالعه‌ي شرايط مقبره، با ترس فراوان از دام‌هاي احتمالي اين مقبره، در اصلي آن را گشود.

طبق گزارشي كه آن زمان خبرنگار نيويورك تايمز از مصر مخابره كرد، گشودن در اصلي با ترس فراوان صورت گرفت؛ ولي پس از آن، باستان‌شناسان خود را در برابر دنيايي از زيبايي يافتند.

به گفته‌ي خبرنگار نيويورك تايمز كه در زمان گشودن در اصلي مقبره در آنجا بود، كارتر تا چند ساعت پس از ورود به مقبره، از شدت هيجان قادر به تكلم نبود.

او بعدها در گفت‌وگويي، سالن اصلي مقبره‌ي توتنخامون را كه محل نگهداري تابوت طلايي او بود، «زيباترين اتاق جهان» ناميد. البته كارتر پيش از گشودن در تالار اصلي، سوراخي در ديوار ايجاد كرد تا از طريق آن، شرايط داخل اتاق را بررسي كند.

او سال‌ها بعد در كتاب مشهور و پرفروش خود با نام «مقبره‌ي توتنخامون» به شرح كامل اين كشف تاريخي پرداخت.

تمام آثار كشف‌شده در مقبره‌ي توتنخامون در موزه‌ي قاهره نگهداري مي‌شوند. البته قرار است، تمام آن‌ها پس از پايان پروژه‌ي ساخت بزرگ‌ترين موزه‌ي جهان در كنار اهرام ثلاثه‌ي مصر در سال 2012 ميلادي، به اين موزه انتقال يابند.

مقبره‌ي توتنخامون در دره‌ي پادشاهان همواره يكي از جاذبه‌هاي گردشگري مصر بوده و حتا به‌دليل حضور بي‌رويه‌ي گردشگران، صدمه‌هاي فراواني ديده است. در ماه‌هاي پاياني سال 2007 ميلادي نيز براي نخستين‌بار موميايي توتانخامون از مقبره‌اش خارج شد و در تابوتي شيشه‌يي در معرض ديد عموم قرار گرفت.

توتنخامون يكي از فراعنه‌ي مصر باستان بوده كه بين سال‌هاي 1333 تا 1323 پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) بر مصر باستان حكومت مي‌كرده است. دليل اصلي شهرت او، كشف مقبره‌اش در بهترين شرايط ممكن و به‌صورت دست‌نخورده است.

از ایسنا

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

تويوتا پادشاه خودروهاي هيبريدي باقي مي‌ماند؟