توافق بزرگان قبيله‌اي هلمند براي توقف حملات عليه نيروهاي ائتلاف در افغانستان

 

Multimedia_pics_1389_10_World_386

بزرگان با نفوذ محلي در يكي از خونين ترين مناطق جنوبي افغانستان توافق كردند كه از حملات شبه نظامي دست بردارند و شبه نظاميان خارجي را از منطقه بيرون كنند كه اين امر اميدها را مبني بر اينكه تعداد بيشتري از غير نظاميان در حال رها كردن طالبان و حمايت از نيروهاي ائتلاف و افغان هستند، دوچندان كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ژنرال ريچارد ميلز، فرمانده نيروها در جنوب غربي افغانستان در بيانيه‌اي اظهار كرد:‌ ما خوشبيني محتاطانه‌اي نسبت به اين توافقنامه داريم و بر آن نظارت خواهيم كرد كه آيا اين توافق به كاهش نفوذ شبه نظاميان و رد فعاليت‌هاي غيرقانوني مي‌انجامد يا خير.

اين توافق روي منطقه سنگين‌، يكي از مناطق باقي مانده تحت نفوذ طالبان در استان جنوبي هلمند كه سابقا مقر طالبان بود، متمركز است.

ميلز طي بيانيه‌اي گفت:‌ شبه نظاميان تاكنون حملات را در مناطقي كه مايل به صلح هستند افزايش داده است؛ اما تاكنون بزرگان قبايل تاكنون ثابت قدم باقي مانده‌اند.

به عنوان بخشي از استراتژي افزايش نيرو در افغانستان‌، سربازان ائتلاف و افغان فشار خود را در سال گذشته افزايشي دادند تا طالبان را از هلمند بيرون كنند.

براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس‌، بيش از چندين تفنگدار آمريكايي از زمان استقرار در اواسط اكتبر در سنگين جان خود را از دست داده‌اند.

ميلز در يك كنفرانس خبري پنتاگون در ماه گذشته گفت:‌ اين مبارزه در منطقه سنگين دشوار است .

ميلز با اشاره به شبه نظاميان خاطرنشان كرد:‌ زمانيكه آنها در آنجا شكست بخورند در حقيقت نبرد در استان هلمند را باخته‌اند و آن را درك مي‌كنند بنابراين آنها در حال مبارزه دشوار عليه ما در اين منطقه هستند.

در توافقنامه منطقه سنگين‌، مقايسه‌هايي بين افغانستان با حل شورش‌هاي قبيله‌اي در عراق شده كه به شوراهاي بيداري معروف شد، اين جنبش در سال 2006 و 2007 قدرت گرفت و به يك نقطه عطف در جنگ عراق مبدل گشت.

اين توافق در منطقه سنگين توسط بزرگاني كه فرماندار هلمند و ژنرال ميلز را براي گفت وگو درباره امنيت به هم نزديك كردند، حاصل شد.

وي افزود: اين توافقنامه با ميانجي گري افغانستان كه در يك جلسه مشورتي با نيروهاي ائتلاف محلي حاصل شد.

ميلز افزود: رهبران محلي متعهد شده‌اند كه حملات اين شبه نظاميان عليه نيروهاي ائتلاف متوقف خواهد شد و شبه نظاميان خارجي از منطقه اخراج خواهند شد. تفنگداران آمريكايي به هر حمله‌اي قاطعانه پاسخ خواهند داد و نيروهاي ائتلاف به پيشرفت به سمت مناطق كه كنترلي روي آنها نيست ادامه خواهند داد.

از ایسنا

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

گرچه مغز انسان بسیار بزرگ است اما در حال کوچک شدن می باشد