راهپیمایی افغانها علیه توقیف تانکرهای سوخت در ایران

 

تظاهرکنندگان اقدام دولت ایران در جلوگیری از ورود سوخت به افغانستان را محکوم کردند

شماری از افغانها برای دومین بار در سه روز اخیر علیه توقیف تانکرهای نفت بازرگانان افغان در مرز شرقی ایران، علیه این کشور تظاهرات کردند.

روز جمعه، 17 جدی/دی (7 ژانویه)، چند صد نفر با اجتماع در برابر سفارت ایران در کابل، نسبت به اقدام دولت این کشور در جلوگیری از ورود صدها تانکر حامل مواد سوختی به مقصد افغانستان اعتراض کردند.

در این تظاهرات، نیروهای امنیتی افغانستان در برابر ورودی سفارت ایران مستقر شده بودند.

به گفته معترضان، اقدام ایران در جلوگیری از عبور کامیون های حامل سوخت از مرز این کشور با افغانستان باعث افزایش شدید بهای مواد سوختی در افغانستان شده است.

تظاهرکنندگان در مسیر خیابانی منتهی به سفارت ایران در شهر کابل و دفتر نمایندگی سازمان ملل - یوناما - دست به راهپیمایی زدند و خواستار حرکت این تانکرها به داخل افغانستان شدند.

در پایان این گردهمایی، تظاهرکنندگان قطعنامه ای حاوی خواست های خود تصویب کردند.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: "از دولت افغانستان، از وزارت خارجه، وزارت مالیه (دارایی) و وزارت تجارت (بازرگانی) افغانستان جدا تقاضا می کنیم که به عمل بالمثل دست بزنند. کالاهای ایرانی را تحریم نمایند."

روز چهارشنبه نیز شماری از شهروندان کابل در مقابل سفارت ایران راهپیمایی کردند و از دولت ایران خواستند که به تانکرهای متوقف شده اجازه حرکت و ورود به افغانستان را بدهد.

معترضان، ضمن انتقاد از اقدام ایران در توقیف تانکرهای حامل مواد سوخت، از شهروندان افغان خواستند تا برای کاهش مصرف مواد سوختی، از وسایط نقلیه ای چون دو چرخه استفاده کنند.

گروهی از آنان هم به شکل نمادین سوار بر دوچرخه در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

ماموران امنیتی در برابر ساختمان سفارت ایران در کابل مستقر بودند

مقامهای دولت ایران توقف تانکرهای سوخت عازم افغانستان در مرز دو کشور را تایید کرده اما گفته اند که هدف از این اقدام، جلوگیری از دسترسی نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در افغانستان به مواد نفتی بوده که از طریق خاک ایران، به به افغانستان ترانزیت می شود.

فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل گفته است که نگرانی دولت خود در مورد استفاده نیروهای خارجی از مواد نفتی ترانزیتی از ایران را با مقامهای دولت افغانستان در میان گذاشته است.

در مقابل، مقامهای دولت افغانستان گفته اند که مقصد این تانکرها بازارهای داخلی این کشور است و نیروهای خارجی از این سوخت استفاده نمی کنند.

به گفته منابع رسمی، نیروهای ناتو سوخت مورد نیاز خود را از مسیرهای دیگری از جمله خاک پاکستان دریافت می کنند و سوخت ارسالی از طریق خاک ایران مورد استفاده آنان نیست.

غلام محمد ییلاقی، سرپرست وزارت تجارت/بازرگانی افغانستان به رسانه های این کشور گفته که اقدام ایران به جلوگیری از ترانزیت مواد سوخت از این کشور به افغانستان، مغایر قوانین بین المللی است.

پیشتر، مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در سفری به تهران، از مقامات ایران خواسته بود که به تانکرهای حامل سوخت برای افغانستان اجازه عبور بدهند.

هرچند دولت ایران در پی این درخواست آقای فهیم، به چند تانکر اجازه حرکت دادند، اما صدها تانکر دیگر همچنان در مرزها شرقی ایران متوقف ماندند.

به گفته منابع افغان، این تانکرها حامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای مصرف داخلی در افغانستان خریداری شده است.

در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای افغانستان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما در این کشور شده است.

تقریبا تمام مواد نفتی مورد نیاز افغانستان از خارج تامین می شود و حدود ۳۰ درصد آن از طریق ایران به بازارهای افغانستان می رسد.

از بی بی سی فارسی

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!