کپک‏های خانگی ممکن است کشنده باشند

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند  کپک های خانگی می توانند سبب بروز آلرژی و مشکلات تنفسی شوند و حتی ممکن است کشنده باشند . کپک و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتی تنفسی، چشم، ناراحتی های پوستی و آلرژی می شود.

انجمن آمریکایی آسم و آلرژی و آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، توصیه هایی را برای کنترل رشد کپک ها در خانه ارائه کرده اند.

بنابراین توصیه ها، برای کنترل رشد کپک ها رطوبت داخل خانه باید کمتر از ۴۰ درصد باشد.

در این زمینه یک دستگاه رطوبت سنج می تواند به شما کمک کند. همچنین برای محیط های مرطوب یک هواکش یا سیستم تهویه مورد نیاز است.

نکته دوم این است که هرگونه منبع نشت آب را که امکان رشد کپک ها را فراهم می سازند، تعمیر کنید.

سوم اینکه نواحی تجمع کپک ها را روی سطوح جامد شناسایی کرده و با محصولات سفیدکننده این نواحی را تمیز کنید.

همچنین توصیه می شود که از تهویه مناسب فضای منزل اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور می توانید برای آشپزخانه و حمام از هواکش استفاده کنید و لباس ها را در فضای آزاد خشک کنید. سری دوش را مرتب تمیز کنید. تعداد گیاهان طبیعی داخل منزل را به حداقل برسانید.

اگر امکان دارد پنجره را بسته نگه دارید و بالاخره اینکه از پوشاندن کف دستشویی و زیرزمین با موکت و قالیچه خودداری کنید.

با رعایت این نکات احتمال رشد کپک ها و قارچ ها درفضای داخل منزل کاهش پیدا می کند.

کپک ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی رطوبت و گرما بسرعت رشد می کنند و می توانند سبب تخریب و غیرقابل مصرف شدن میوه ها و غذاها شوند. کپک ها اگر چه بیشتر اوقات شمایلی شبیه هم دارند، اما هر نوع ماده غذایی، کپک مخصوص خودش را دارد مثلا کپکی که روی میوه ها رشد می کند با کپک نان، مربا و خشکبار فرق دارد.

کپک نان یکی از خطرناک ترین انواع کپک است، چون بسرعت در بافت نان نفوذ می کند و اگر لایه های نان روی هم چیده شده باشد، بخش های بالایی و پایینی خود را نیز آلوده می کند. وقتی نان کپک زد، راهی جز دور انداختن آن وجود ندارد، اما برای این که این اتفاق نیفتد پیش از سرد شدن کامل نان ها، نباید آنها را روی هم چید، چون حرارت نان موجب کپک زدگی زودرس می شود.

این در حالی است که انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن، موجب تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس و بروز بیماری های گوارشی می شود.

پس برای این که کپک، نان های شما را از بین نبرد آنها را پس از خنک شدن درون کیسه های پلاستیکی بگذارید و درون فریزر قرار دهید. البته پیچیدن نان در پارچه های سفید و تمیز بهتر از کیسه های پلاستیکی است، چون رطوبت نان را جذب می کند و مانع کپک زدگی آن می شود.

از سایت پزشکان بدون مرز

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!