تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

 

نشنال جئوگرافی در پی وقوع تقریبا همزمان اولین پدیده های نجومی سال 2011، تصاویری از شهاب باران ربعی که در روز سه شنبه رخ داده و از اروپا و آسیای مرکزی به خوبی قابل مشاهده بوده را منتشر کرده است.

از ساعت 5 بامداد روز سه شنبه 14 دی ماه شهاب بارانی که به بارش شهاب ربعی معروف است آغاز شد. تعداد عبور شهاب های مشاهده شده در این پدیده زیبای نجومی که می توان از آن به عنوان دومین پدیده مهم نجومی سال 2011 نام برد، 120 شهاب در ساعت بوده است.

مشابه دیگر پدیده های نجومی، شانس مشاهده این شهاب باران در کشورهای مختلف متفاوت است اما عکاسان نجومی با ثبت تصاویر زیبا از این پدیده، امکان مشاهده آن را در نقاط مختلف جهان فراهم آورده اند.

در ادامه تصاویری از دومین پدیده مهم نجومی سال 2011 را که از نشریه نشنال جئوگرافیک برگرفته شده اند، مشاهده می کنید:

شهابی بر فراز ایران - عکس از بابک تفرشی

شهابی از آسمان دامغان عبور می کند. میزان عبور شهابها در این شهاب باران ربعی بیش از 100 شهاب در ساعت بوده است. بهترین مناطق برای مشاهده این پدیده اروپا و آسیای مرکزی بوده اند. غیبت ماه در آسمان شب بستری مناسب را برای رصد دقیقتر این پدیده به وجود آورده بود.

شهاب باران در کانادا

معمولا بیشتر شهاب بارانها زمانی رخ می دهند که زمین با ابرهای عظیمی ذرات به جا مانده از ستاره های دنباله دار برخورد می کند. این ذرات با برخورد با اتمسفر زمین تبخیر شده و مناظر زیبایی به وجود می آورند. تقریبا تمامی شهاب بارانهای سالانه با یکی از ستاره های دنباله دار شناخته شده در ارتباطند اما ستاره مرتبط با شهاب باران ربعی هنوز ناشناخته باقی مانده است.

شهاب باران در کانادا

این تصویر با استفاده از لنز فیش-آی و در آلبرتای کانادا به ثبت رسیده است.

عبور شهاب در آسمان نروژ

پرده سبز رنگ شفق قطبی، پوششی را بر روی شهاب باران ربعی که در نروژ دیده شده به وجود آورده است.

از مهر

Comments

Popular posts from this blog

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!