طاس‌ها بي‌مو نيستند!

 

wh120-335

دانشمندان علت طاسي در مردان را نه فقدان مو، بلكه وجود مشكل در ساخت موي جديد اعلام كردند.

نقص ساخت به اين معني است كه موي ساخته شده به قدري كوچك و نازك است كه با چشم غيرمسلح قابل مشاهده نيست و اين باعث طاسي كلاسيك يا عقب‌نشستن خط مو مي‌شود.

اين تيم آمريكايي در گفت‌وگو با مجله كلينيكال اينوستيگيشن، سلول‌هاي بنيادي را كه مسئول توليد مو هستند، در بروز طاسي تاثيرگذار دانسته است.

متخصصان اميدوارند كه بتوانند مشكل طاسي مردان را با ترميم عملكرد اين سلول‌ها بهبود ببخشند.

در نهايت آنها اميدوارند كه بتوانند كرمي توليد كنند كه براي كمك به سلول‌هاي بنيادي در توليد موي سالم در پوست سر استفاده شود.

تيم تحقيقاتي دانشگاه پنسيلوانيا، فوليكول موي ناحيه‌هاي بي‌مو را در خوكچه ‌هندي‌هاي نر كه پيوند مو روي آنها انجام شده بود با نواحي پر مو مقايسه كردند.

اگر چه تعداد سلول‌هاي بنيادي در نواحي بي‌ مو با نواحي عادي پر مو يكسان بوده، تعداد كمتري گونه‌هاي كامل‌تر موسوم به سلول پيشرو در نواحي بي‌ مو وجود دارد.

اين تفاوت به اين معني است كه فولوكول مو در نواحي بي‌ مو از بين نرفته بلكه جمع مي‌شود و موي جديد به وجود آمده نسبت به موي نرمال بسيار ريز است.

دكتر جورج كوتزارليس كه رهبري اين تحقيقات را بر عهده دارد گفت: اين موضوع اين مفهوم را مي‌ساند كه در فعال‌سازي سلول‌هاي بنيادي كه سلول‌هاي پيشرو را در پوست سر بي‌مو تبديل مي‌كنند مشكل وجود دارد.

تا اين زمان دليل اصلي طاسي مردان نامعلوم باقي مانده اما متخصصان معتقدند كه هورمون مردانه تستوسترون در آن دخيل بوده و همچنين طاسي در خانواده ارثي است.

از ایسنا

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

گرچه مغز انسان بسیار بزرگ است اما در حال کوچک شدن می باشد