كشف مقبره‌ي يك امپراطور «مايا» در «گوآتمالا»

مقبره‌ي دست‌نخورده يك امپراطور «مايا» در «گوآتمالا» كشف شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته باستان‌شناسان آمريكايي در جريان كاوش‌هاي خود در منطقه‌ي تاريخي «ال زوتز» كشور «گوآتمالا» موفق به كشف مقبره‌ي يك امپراطور «مايا» شدند كه در زمان كشف دست‌نخورده بوده و از تاراج دزدان مقبره در امان مانده است.

به گزارش ديسكاوري، تا به حال در اين مقبره كه باستان‌شناسان هنوز موفق به تعيين دقيق قدمت آن نشده‌اند، آثار تاريخي متعدد شامل سلاح، ظرف‌هاي سراميكي منقوش، جواهرات و استخوان‌هاي شش كودك كه احتمالا در جريان مراسم خاكسپاري امپراطور مايا قرباني شده‌اند، كشف شده است.

مقبره امپراطور مايا از فاصله‌ي بسيار كمي از هرم مشهور «ال ديامبو» قرار دارد كه در ماه مي سال جاري ميلادي كشف شد و يكي از كشف‌هاي برتر منطقه‌ي آمريكاي جنوبي در طي سال‌هاي اخير لقب گرفت.

ماياها مجموعه‌اي از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزيک و شمال آمريکاي مرکزي بودند كه شهرهايشان را در دل جنگلهاي باراني مي‌ساختند، اين در حالي است كه قوم مايا از جمله تمدن‌هاي بسيار پيشرفته آمريکاي مرکزي بودند و دست آوردهاي آنها در هنر، معماري، رياضيات و به ويژه نجوم بسيار چشمگير بوده است.

براساس اعتقادات ماياها، جهان توسط يكي از خدايان قوم مايا كه هم در خلق انسان‌ها نقش داشته و هم خداي جنگ است، در سال 2012 ميلادي نابود مي‌شود. هم‌چنين آثار ديگري در شهر تاريخي ياكوتان وجود دارند كه نگراني‌ها درباره‌ي پايان جهان در سال 2012 را افزايش مي‌دهند.

تمدن مايا در سال‌هاي 300 تا 900 ميلادي به اوج قدرت و دانش خود رسيد و مردم آن در علوم نجوم بسيار پيشرفته بودند.

از سوي ديگرمردمان تمدن مايا يك سيستم مالياتي بسيار پيشرفته داشته‌اند كه شناخت كامل آن، به سال‌ها وقت نياز دارد.

اين در حالي است كه از سال‌ها قبل، گروهي از باستان‌شناسان چندمليتي درحال بررسي محوطه‌هاي تاريخي به‌جا مانده از مردم اين تمدن در كشورهاي آمريكاي جنوبي هستند. باستان‌شناسان در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه مردم اين تمدن در سال‌هاي حيات تمدن ماياها، نظام اقتصادي خاصي داشته و براساس شيوه‌هاي خاص ماليات هر مغازه و ماليات هر كالا را به‌طور دقيق تعيين مي‌كردند، اين در حالي است كه در حدود سال 800 ميلادي، برخي از شهرهاي جنوبي تمدن مايا متروکه شدند. تا سال 950 ميلادي هم بيشتر شهرهاي بزرگ ويران گرديدند. دليل اين موضوع مشخص نيست.

تجديد حياتي در تمدن مايا، در حدود سال 1200 ميلادي به وجود آمد. اما پس از آن، در قرن شانزدهم، قلمروي مايا به دست مهاجمان اسپانيايي فتح شد.

از ایسنا

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!