ابعاد سیاه چاله‏های عظیم امروزی در 2/1 میلیارد سال پس از بیگ بنگ

 

بررسی‏های جدید ستاره شناسان نشان می‏دهد که سیاه چاله‏های فعال و بسیار عظیم زمانی که جهان 2/1 میلیارد سال سن داشت 10 برابر کوچکتر از اندازه فعلی خود بوده‏اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جهان، تقریبا تمام کهکشان‏ها در هسته خود یک سیاه چاله بسیار عظیم دارند که جرم آن می‏تواند تا 10 میلیارد برابر جرم خورشید برسد.

برای شناسایی این سیاه چاله‏ها، ستاره شناسان اثرات ثانوی بر روی ماده و تشعشاتی که در اطراف آن‏ها شکل می‏گیرند را اندازه‏ گیری می‏کنند.

تاکنون تصور می‏شد که سیاه چاله‏های بسیار عظیم حدود 2 تا 4 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ در مقایسه با ابعاد وسیع کنونی خود کوچکتر بوده‏اند اما اکنون گروهی از ستاره شناسان برپایه رصدهایی که با بزرگترین تلسکوپ‏های زمینی دنیا شامل "جوزای شمالی" واقع در هاوایی و "تلسکوپ VLT" واقع در شیلی انجام دادند دریافتند که سیاه چاله‏های فعال در زمانی که جهان 2/1 میلیارد سال از حیات خود را پشت سر گذاشته بوده است حدود 10 برابر کوچکتر از ابعاد کنونی خود بوده‏اند.

براساس گزارش اروپا پرس، این دانشمندان همچنین کشف کردند که سیاه چاله‏ها در صدها سال پس از تولد جهان زمانی که جرم آن‏ها 100 تا هزار برابر جرم خورشید بود در یک فاز تکامل سریع قرار داشتند.

این اطلاعات نشان می‏دهد که فاز تکامل این سیاه چاله‏های عظیم حداقل 100 میلیون تا 200 میلیون سال به طول انجامیده است.

از مهر

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!