از قرارگرفتن درسرما وگرمای شدید خودداری کنید

 

از قرار گرفتن در سرما و یا گرمای شدید خودداری کرده و برای شست و شوی بدن از صابون‏هایی که حاوی مواد نرم کننده مانند روغن بادام و گلیسیرینه است، استفاده شود.

به گزارش خبرنگار سایت ایسنا،  دکتر رویا خادمیان با اشاره به علت خشکی پوست افزود: دلایل داخلی و خارجی بسیاری در سیستم بدن باعث به وجود آمدن خشکی پوست می‏شود که از جمله علائم داخلی می‏توان به بیماری‏های دیابت، تغییرات هورمونی، مصرف برخی از داروها، عوامل وراثتی، آلتوپی، افزایش سن و بعضی از بیماری‏های پوستی که منشا ژنتیکی دارند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: از دلایل عوامل خارجی می‏توان به اشعه ماوراء بنفش شامل UVA و UVB، گرما، سرما، خشکی هوا، کاهش مصرف مایعات خوراکی، استفاده از مواد شوینده نامرغوب و استحمام مکرر اشاره کرد.

خادمیان درباره علائم بالینی این بیماری ابراز داشت: قرمزی، التهاب، خارش، پوسته ریزی و افزایش ضخامت لایه پوست از علائم شاخصی هستند که همراه با خشکی بیش از حد پوست مشاهده می‏شود که برای پیش‏گیری، این‏گونه افراد باید از شستن و استحمام مکرر پوست و بدن خوداری نمایند که بیش از دو یا سه بار در هفته بیشتر نباشد.

وی گفت: در صورت استفاده از تمیزکننده‏های مایع مخصوص پوست‏های خشک باید پس از شستشو از پنبه و یا پارچه نرم و کمی مرطوب روی پوست استفاده شود.

این پزشک در خصوص درمان خشکی پوست گفت: استفاده مکرر و روزانه از پمادهایی مانند وازلین و روغن‏های معدنی توصیه می‏شود که البته برخی از پزشکان طبق تشخیص نوع خشکی پوست افراد، کرم‏های ترکیبی تهیه می‏کنند که بسیار بهتر نتیجه می‏دهد.

وی ادامه داد: در برخی مواقع پزشکان برای از بین بردن کامل خشکی پوست از موادی که حاوی آلفاهیدروکسید اسید(AHA) است به بیماران پیشنهاد می‏‏‏‏‏کنند که این ترکیبات میزان از دست دادن آب پوست را کاهش می‏دهد و از ضخیم شدن لایه پوست جلوگیری کرده و باعث افزایش لطافت و نرمی‏ پوست می‏شود.

خادمیان به علل خشکی پوست در سنین بالا اشاره کرد و افزود: افراد سنین بالای ۶۰ سال با مشکلات خاص خشکی پوست مواجه می‏شوند که علل آن را می‏توان کاهش عمل حفاظتی پوست، تبخیر بالای آب بدن و کاهش میزان ترشح چربی در این افراد نام برد.

وی در خصوص استفاده از وسایل آرایشی و تاثیر آن بر خشکی پوست گفت: متاسفانه در حال حاضر در بازار کرم‏های آرایشی با قیمت مناسب در دسترس همه افراد وجود دارد که اصولا از نظر ساختار بهداشتی توجه ویژه ای نشده است که استفاده از آن‏ها موجب از بین بردن بافت‏های چربی پوست می‏شود و آب پوست را می‏گیرد که توصیه می‏شود از این نوع کرم‏ها استفاده نشود و در صورت لزوم از کرم‏های ضد آفتاب رنگی که هم حالت آرایشی و هم بهداشتی است، استفاده کنند.

خادمیان با اشاره به استفاده نادرست برخی از افراد از گیاه آلوئورا گفت: کرم‏های بسیاری وجود دارند که با ترکیب ماده این گیاه حالت نرم کننده و ترمیم کننده را به وجود می‏آورند که استفاده از آن‏ها صحیح است اما استفاده مستقیم از خود گیاه به دلیل عدم رعایت بهداشت زیستی و عدم نگهداری درست توصیه نمی‏شود و حتی می‏تواند نتیجه عکس داشته باشد.

از ایسنا

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!