خواندن فکر با عينک هوشمند

 

محققان موسسه فناوری اطلاعات هلسینکی موفق به ساخت عینک هوشمندی شده‏اند که نیاز به تایپ کردن برای جستجوهای اینترنتی را از بین برده و کاربر می‏تواند با متمرکز شدن بر روی یک جسم اطلاعات مورد نیاز خود را درباره آن دریافت کند.
محققان فنلاندی نمونه آزمایشی عینکی را تکمیل کرده‏اند که رایانه‏ای کوچک و دستی به آن وصل شده و می‏تواند اطلاعات را از پایگاه داده‏ها به فرد منتقل کند. این عینک هوشمند می‏تواند مسیر نگاه کاربر را ردیابی کرده و درباره آن چه فرد به آن خیره شده است اطلاعات کافی ارائه کند.
به گفته "ساموئل کاسکی" از موسسه فناوری اطلاعات هلسینکی این عینک می‏تواند افراد و برخی از اشیا که کاربر به آن‏ها خیره شده است را شناسایی کرده و در صورتی که فرد درباره آن چه می‏بینید از خود علاقه نشان دهد، عینک اطلاعات بیشتری را در اختیار وی قرار خواهد داد.
اطلاعات داخل شیشه‏های عینک نمایش داده خواهند شد اما نحوه نمایش به گونه‏ای است که فرد احساس می‏کند در جهان واقعی این اطلاعات را در برابر چشم‏هایش می‏بیند. محققان رویای عینک‏های اطلاعاتی پیشرفته‏تری را در سر دارند که می‏تواند با اتصال وایرلس به اینترنت اطلاعات مورد نیاز کاربر را جمع آوری کند.
این عینک می‏تواند اجسام مورد توجه کاربر را بزرگ‏نمایی کرده و با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی پی به علائق کاربر خود ببرد. تجربه استفاده از این عینک مشابه این است که بدون نیاز به تایپ کردن در اینترنت به جستجو بپردازید.
چنین ابزاری می‏تواند مسیر امکان پذیرشدن بسیاری از کاربردها را هموار کند، برای مثال می‏توان درباره فردی که برای اولین بار باید با وی ملاقات کنید اطلاعات به دست آورید و یا اطلاعات مربوط به ارزش غذایی یک کالا در فروشگاه‏ها را به چشم ببینید.
زمانی که این اطلاعات به دست آمدند بر روی نمایش‏گری شفاف و کوچک که در نزدیکی چشمان کاربر تعبیه شده به نمایش در خواهد آمد. این‏طور به نظر می‏آیند تصاویر و متن‏های نمایش داده شده که در کنار یا بالای جسم مشاهده شده در هوا معلقند. این نوع از فناوری به فناوری "واقعیت تقویت شده" شهرت داشته و در حال حاضر برخی از تلفن‏های هوشمند از توانایی خلق نمونه‏ای کامل از این فناوری را دارند.
بر اساس گزارش ان بی سی، محققان فنلاندی کاملا خوشبین هستند که می‏توانند این عینک‏های پیشرفته را تا 10 سال دیگر در بازارها عرضه کنند.

از مهر

Comments

Popular posts from this blog

تصویر شهابی بر فراز دامغان/ تصاویر دومین پدیده نجومی سال 2011 در دنیا

شعری به لحجه هراتی

كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!